REGULAMIN PRAW I OBOWIĄZKÓW MIESZKAŃCÓW
Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie
I. Prawa mieszkańca domu :
- Korzystanie z całodobowych usług bytowych, opiekuńczych, wspomagających i innych świadczonych przez dom według indywidualnych potrzeb.
- Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, intymności, poszanowanie godności osobistej, opieki w czasie organizowanych zajęć w domu i poza domem.
- Zapewnienie kultywowania przekonań według wyznania.
- Pomoc w rozwiązywaniu problemów osobistych.
- Współdecydowanie w sprawach dotyczących własnej osoby.
- Uzyskiwanie wyjaśnień w sprawach wewnętrznych ustaleń regulujących zasady współżycia mieszkańców.
- Zgłaszanie propozycji i potrzeb w urządzeniu zajmowanego pokoju.
- Korzystanie z kuchenek celem przygotowania posiłków według własnych upodobań oraz z innych pomieszczeń udostępnionych dla ogółu mieszkańców, a w szczególności z:
- gabinetu rehabilitacji – pod opieką i za zgodą rehabilitanta lub terapeuty,
- gabinetu terapii zajęciowej,
- pokoi dziennego pobytu,
- kaplicy,
- gabinetu fryzjerskiego,
- pokoju gościnnego – po uprzednim zgłoszeniu personelowi takiej potrzeby.
- Dysponowanie posiadanym mieniem osobistym i środkami finansowymi, z wyłączeniem rzeczy wymienionych w dalszej części Regulaminu, których posiadanie w czasie pobytu w Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie oraz wnoszenie, wwożenie do Domu i na teren Domu, a także przyjmowanie od innych osób w jakimkolwiek celu jest zabronione.
- Uczestniczenie w pracach samorządu i wyborach Rady Mieszkańców.
- Swobodne wypowiadanie swoich propozycji, uwag na temat organizacji domu, działalności Rady Mieszkańców.
- Włączanie się do pracy na rzecz domu.
- Zgłaszanie skarg i wniosków do Rady Mieszkańców, pracowników domu, dyrektora domu.
- Uzyskiwanie aktualnej informacji o opłatach za pobyt w domu pomocy społecznej i zwrotów z tytułu nieobecności w domu, zawartych w Ustawie o Pomocy Społecznej, oraz rozporządzeniach wykonawczych tej Ustawy.
- Przebywanie poza domem, po uprzednim powiadomieniu personelu domu.
- Przyjmowanie odwiedzin wg ustaleń:
- odwiedziny odbywać się mogą w godz. od 8:00 -20:00 bądź dłużej za zgodą personelu,
- miejscem odwiedzin jest świetlica ogólnodostępna lub inne miejsce dostępne dla odwiedzających,
- za zgodą współmieszkańca odwiedziny mogą odbywać się w pokoju,
- w przypadku mieszkańców niezdolnych do wyrażenia woli ze względu na swój stan zdrowia o miejscu odwiedzin decyduje pielęgniarka dyżurująca,
- odwiedzający proszeni są o poinformowanie personelu, kim są dla mieszkańca domu.
II. Obowiązki mieszkańca domu :
- Ponoszenie opłat za pobyt w domu pomocy społecznej na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
- Dbanie o higienę osobistą i wygląd zewnętrzny oraz ład i porządek otoczenia.
- Troska o mienie domu, a w szczególności przedmioty w będące w bezpośredniej dyspozycji.
- Zachowanie właściwych zasad współżycia, dobrej atmosfery w domu.
- Kulturalne i życzliwe zachowanie się w stosunku do innych mieszkańców i pracowników domu.
- Przestrzeganie zarządzeń wydanych przez Dyrektora domu, stosowanie się do zaleceń lekarskich i pielęgniarskich w zakresie leczenia (dieta, przyjmowanie leków, zachowanie zdrowego stylu życia).
- Punktualne przebywanie na posiłki, oraz przestrzeganie zasad kultury ich spożywania.
- Zachowanie trzeźwości i nie nadużywanie alkoholu.
- Poinformowanie personelu domu o wyjściu i dłuższym przebywaniu poza domem i sytuacji uniemożliwiającej planowany powrót do domu.
- Przestrzeganie ciszy nocnej w godzinach 22:00 - 6:00.
III. Rada Mieszkańców
- Mieszkańcy domu mogą powołać Radę Mieszkańców, która jest ich organem samorządu.
- Za pośrednictwem Rady Mieszkańców mieszkańcy wypowiadają się w sprawach dotyczących: opieki, wyżywienia, zagospodarowania czasu wolnego, porządku, przestrzegania niniejszego Regulaminu, oraz całokształtu działalności domu.
- Skład Rady wybierany jest na zebraniu ogólnym mieszkańców.
- Członkami Rady mogą zostać mieszkańcy, którzy na zebraniu uzyskali największe poparcie mieszkańców domu.
- Przewodniczącym Rady zostaje osoba, która uzyskała największą ilość głosów.
- Spotkania z mieszkańcami odbywają się raz w miesiącu, oraz w zależności od potrzeb.
- Kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego wraz z Radą Mieszkańców uczestniczy w posiedzeniach Rady i samorządu mieszkańców.
- Celem działania Rady Mieszkańców jest organizacja i wpływ na życie mieszkańców w zakresie zaspokajania potrzeb bytowych i zdrowotnych, oraz rozwój ich osobowości w aspekcie psychicznym, społecznym i duchowym. Cel ten realizowany jest przy współpracy z personelem domu.
IV. Wykaz rzeczy, których posiadanie w czasie pobytu w Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie oraz wnoszenie, wwożenie do Domu i na teren Domu, a także przyjmowanie od innych osób w jakimkolwiek celu jest zabronione.
- Broń, w tym broń gazowa i wiatrówki.
- Naboje do broni, gaz do broni gazowej, śrut do wiatrówek.
- Materiały i środki wybuchowe.
- Inne niebezpieczne przedmioty, w tym noże, maczety, łuki i strzały.
- Materiały pożarowo niebezpieczne.
- Narkotyki, środki narkotykopodobne, środki odurzające, dopalacze, substancje psychotropowe.
- Napoje alkoholowe.
- Inne rzeczy o działaniu i skutkach podobnym do działania rzeczy wyżej wymienionych.
Każda osoba przybywająca do Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie i każda osoba powracająca do Domu (np. z urlopu, z wycieczki itp.),która posiada rzeczy zabronione oraz każda osoba, która w jakikolwiek sposób weszła w posiadanie takich rzeczy zobowiązana jest - przy przyjęciu do Domu, przy powrocie do Domu, przy wejściu w posiadanie takich rzeczy w jakikolwiek sposób - poinformować o tym pracownika socjalnego lub pielęgniarkę/opiekunkę i zdać te rzeczy do depozytu w Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie.
Każdy Mieszkaniec Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie zobowiązany jest poinformować pracownika socjalnego Domu lub pielęgniarkę albo opiekunkę o posiadaniu w Domu przez innego Mieszkańca albo przez osobę odwiedzającą Mieszkańców rzeczy, których posiadanie w Domu i na terenie Domu jest zabronione.
Regulamin wprowadzony został Zarządzeniem Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Kwidzynie z dnia 7.04.2008 r. i uwzględnia zmiany wprowadzone Zarządzeniem Dyrektora z dnia ....................